Sök:

Sökresultat:

250 Uppsatser om Kollektivt självförsvar - Sida 1 av 17

Det spelar ingen roll om jag gör det eller inte : en undersökning av individuellt och kollektivt ansvar

Uppsatsen behandlar till synes omoraliska handlingar vars bidrag till det totala utfallet tycks vara försumligt, eller rent av obefintligt..

Det Àr vi som Àr Piratpartiet : - ett system för kollektiv handling

Titel: Det Ă€r vi som Ă€r Piratpartiet ? ett system för kollektiv handlingFörfattare: Jan-Olof RuuskaHandledare: Eva SchmitzExaminator: Lars-Olof HildingUtbildningssĂ€te: Högskolan i HalmstadSektion: HĂ€lsa och SamhĂ€lleKurs: Sociologi C, 61-90 hpDelkurs: C-uppsats, 15 hpÅr: 2010Syfte: Att beskriva och förstĂ„ Piratpartiet utifrĂ„n Alberto Meluccis teorier om kollektivt handlande.Teori: Alberto Meluccis teori om kollektivt handlandeMetod: Kvalitativ metod, teorinĂ€ra förhĂ„llningssĂ€tt, fallstudiedesignResultat: Piratpartiet beskrivs och förstĂ„s i uppsatsen utifrĂ„n Meluccis teorier om kollektivt handlande. UtifrĂ„n sex viktiga processer trĂ€der en bild fram av hur det gĂ„r till nĂ€r systemet för handling kontinuerligt förhandlas fram av aktörerna sjĂ€lva, i det sociala och historiska sammanhang i vilket de befinner sig i opposition mot makten. I och med denna interna förhandling om mĂ„l, medel och metoder, i opposition mot motstĂ„ndaren, formas ett ?vi?, ramverket för vad som Ă€r en piratpartist, ramverket för kollektiv handling.Nyckelord: InformationsĂ„ldern, sociala rörelser, kollektivt handlande, kollektiv identitet, system för handling, social konstruktion.

Handbollspelares efficacy pÄ individ och kollektiv nivÄ, samt tÀvlingsnivÄn vid utövandet

Syftet var att undersöka handbollsspelares generella efficacy, individuella - och kollektiva efficacy inom handbollssituationer samt nivÄn av utövandet. Studien bestod av tvÄ delar. Den första var kvantitativ med tvÄ frÄgeformulÀr; Schwarzers och Jerusalems Generell Self-Efficacy Scale samt Chase, Feltz och Lirggs Team Efficacy Questionnaire. TvÄ lag frÄn elitnivÄ (n=36) och tvÄ frÄn lÀgre nivÄ (n=37) representerades. Resultatet visade att handbollsspelare pÄ högre nivÄ har en högre grad av self-efficacy och kollektivt efficacy Àn de pÄ lÀgre nivÄn.

LÀrares gemensamma lÀrande : En kvalitativ intervjustudie av lÀrares uppfattningar kring samverkan och en gemensam handlingsarena

Studien ?LÀrares gemensamma lÀrande - En kvalitativ intervjustudie av lÀrares uppfattningar kring samverkan och en gemensam handlingsarena? har syftet att öka kunskapen om betydelsen av lÀrares möjligheter till att se varandra i handling och Àmnar besvara följande frÄgestÀllningar; Hur formas, upprÀtthÄlls och utvecklas samverkan mellan lÀrare?, Vilken betydelse utgör en gemensam handlingsarena för lÀrares samverkansstrategier? Den hÀr studien utgÄr frÄn teorin om det kollektiva lÀrandet. Denna teori innehÄller tre typer av samtal; berÀttandet, det gemensamma reflekterandet och det gemensamma intentionsskapandet, som i denna studie ses som villkor för att nÄ upp till ett kollektivt lÀrande. Teorin har vidareutvecklats genom ett införande av begreppen ?nÀtverk? och ?gemensam handlingsarena? som för den hÀr rapporten eventuellt kan ses som ett fjÀrde villkor för ett kollektivt lÀrande.

Processmetoden attraktivt arbete skapar förutsÀttningar för kollektivt lÀrande : Organisationer frÀmjar - individen bÀr ansvaret

Dagens organisationer stÄr inför stora utmaningar i att vara konkurrenskraftiga gentemot omvÀrlden. De mÀnskliga resurserna Àr organisationernas viktigaste faktor för att över huvud taget överleva. För att verksamheten ska kunna förvalta och nyttja medarbetarnas kompetens pÄ rÀtt sÀtt behöver det skapas förutsÀttningar och tillfÀllen dÀr relationer kan uppstÄ. Detta Àr nÄgot som diskuteras i bÄde forskning och litteratur sÄ Àven hur organisationer ska vara uppbyggda för att frÀmja arbetet kring medarbetarna.Denna studie Àr ett bidrag att anvÀnda i organisationer för att arbeta med att utveckla medarbetarnas kollektiva lÀrande om varandra för att förstÀrka relationiken.Processmetoden som har anvÀnts för att skapa kollektivt lÀrande hos medarbetarna Àr Attraktivt arbete. Deltagarna har fÄtt utföra metoden och observationer har gjorts pÄ hur deltagarna har agerat under processen.Resultatet visar att för att Ästadkomma ett kollektivt lÀrande behöver deltagarna visa pÄ engagemang och viljan att lÀra sig om varandra.

?Jag Àr miljövÀnlig eftersom jag reser kollektivt? ? KollektivresenÀrers sjÀlvperception, handlingsberedskap och medias möjliga pÄverkan.

Följande arbete Àr en beteendevetenskaplig studie som avser att empiriskt undersöka kollektivresenÀrers attityder och beteenden gentemot miljön. Studien bygger pÄ en enkÀtundersökning dÀr 199 kollektivresenÀrer deltog. För att stÀrka vÄra resultat anvÀnder vi oss av tre huvudteorier; teorin om sjÀlvperception ? det vill sÀga huruvida respondenterna uppfattar sig sjÀlva som miljövÀnliga dÄ de reser kollektivt; teorin om handlingsberedskap ? det vill sÀga vilka handlingar respondenterna sÀger sig vilja utföra kring ett visst objekt, till exempel kring miljön; samt teorier om medias möjliga pÄverkan pÄ respondenternas beteende. Resultaten visar att kollektivresenÀrerna ser sig sjÀlva som miljövÀnliga individer dÄ de reser kollektivt och att de har en handlingsberedskap, alltsÄ en vilja att utföra miljövÀnliga handlingar.

Vilka kan ta del av lÀrandet? : En studie av villkor för kollektivt lÀrande pÄ en vÄrdmottagning

Detta examensarbete syftar till att undersöka villkoren för kollektivt lÀrande mellan olika per-sonalgrupper pÄ en vÄrdmottagning, utifrÄn frÄgestÀllningarna; Hur upplevlevs atmosfÀren pÄ mottagningen?; Hur organiseras det vardagliga arbetet?; Finns det möjligheter för personal-grupperna att samverka: nÀr, var och hur samverkar de i sÄ fall? Studien utgÄr frÄn ett organi-sationspedagogiskt perspektiv som tar hÀnsyn till hur miljöns fysiska, sociala och kulturella aspekter pÄverkar lÀrandevillkoren. Den teoretiska referensramen bestÄr av forskning frÄn fram-för allt Jon Ohlsson, men ocksÄ Marianne Döös och Lena Wilhelmson, Otto Granberg och Lis-beth Stedt. Empirin insamlades genom deltagande observationer pÄ en barnmottagning, samt genom Ätta intervjuer med personer som arbetar pÄ mottagningen. Resultaten visar att atmosfÀ-ren upplevs positiv, men lÀkarna saknar kritik.

Urban Building - Fler ger mer

SingelhushÄllen dominerar bostadsutbudet. Men varför mÄste vi bo ensamma bara för att vi inte har en partner? BÄde unga och Àldre Àr idag positivit instÀllda till ett kollektivt boende. Stora lÀgenheter finns att tillgÄ pÄ marknaden, problemet Àr att de inte Àr utformade för ett kollektivt boende utan snarare för en kÀrnfamilj. Jag har försökt utforma lÀgenheter som riktar sig till mÀnniskor som vill bo tillsammans men som nödvÀndigtvis inte Àr slÀkt.

Sekt, stat och apokalyptiskt vÄld

Denna uppsats behandlar det fenomen som uppstÄr nÀr en, mer eller mindre isolerad, grupp religiöst hÀngivna mÀnniskor, hamnar i en sÄ pass allvarlig konflikt med staten och dess instutitioner att vÄldsamheter uppstÄr. Fenomenet brukar gÄ under beteckningen fanatiskt religiöst vÄld, och Àr i dess vÀsterlÀndska tappning mer eller mindre synonymt med sekter och sekterism.P.g.a. Àmnets digra karaktÀr Àr en kraftig begrÀnsning nödvÀndig för att kunna behandla Àmnet i en C-uppsats. Jag har dÀrför gjort valet att koncentrera mig pÄ de tvÄ mest extrema och medialt uppmÀrksammade fallen av religiöst sektvÄld. DÄ ett av syftena med uppsatsen Àr att undersöka orsakerna till hur och varför vÀpnade konflikter uppstÄr mellan stat och sekt har jag valt att utesluta de fall dÀr enbart kollektivt sjÀlmord av och med sektmedlemmarna utförts, utan inblandning av staten.

Specialpedagogen som drivkraft i förÀndringsarbete? : En iscensÀttande studie för frÀmjande av kollektivt arbete i arbetslag.

Syftet var att undersöka specialpedagogens funktion som förÀndringsagent i ett pÄgÄende förÀndringsarbete.Föreliggande studie hade en aktionsforskningsansats och studien följde ett pÄgÄende förÀndringsarbete i ett arbetslag. Aktionsforskningsansatsen byggde pÄ att jag i min yrkesroll som specialpedagog Àven hade en forskande ansats. Detta innebar att jag medverkade under arbetslagets mötestillfÀllen och följde samt pÄverkade processen i förÀndringsarbetet, en slags iscensÀttande aktionsforskning. Jag hade tidigare pÄbörjat ett interventionsarbete i arbetslaget med syfte att förÀndra hanteringen av ÄtgÀrdsprogram samt att frÀmja ett mer kollektivt arbete. Det var i detta som studien tog sin utgÄngspunkt för att följa de processer som arbetslaget genomgick.I resultatet framtrÀdde tydligt att det fanns olika förvÀntningar pÄ arbetslagets funktion.

Har mÀn ett kollektivt ansvar för den strukturella underordningen av kvinnor? ? Kollektivt moraliskt ansvar ur ett feministiskt perspektiv

The overarching aim of this essay is to analyze, from a feminist point of view, the moral responsibility for the structural oppression of women. In this discussion I focus on the issue of moral responsibility for sexual violence against women, such as rapes. I claim that a feminist theory of moral responsibility has to be based on a collectivist approach. I argue that men should be considered as collective moral responsible for the structural oppression of women. However, it is important that we analyze the interaction between actor and structure.

BELÖNING ÅT ALLA : En fallstudie av ett kollektivt belöningssystems inverkan pĂ„ den individuella motivationen

Belöningssystem kan ses som ett sÀtt att tillgodose de anstÀlldas behov och Àr idag vanligt förekommande i alla typer av företag. Belöningens effekt pÄ motivation och prestationer har lÀnge varit ett omdebatterat Àmne. Ett kollektivt belöningssystem införs ofta med avsikt att öka samarbete mellan anstÀllda och fÄ dem att gemensamt strÀva efter företagets uppsatta mÄl.Medarbetarna pÄ Westander Publicitet & PÄverkan AB uppvisar en hög grad av motivation för sitt arbete. En viss del av den höga motivationen kan hÀrledas till det vinstdelningssystem som de anvÀnder. Samarbete har i vÄr undersökning visat sig vara en faktor som leder till ökad individuell motivation.

Skuggan över TorsÄker : en jungiansk analys av trolldomsprocesserna i TorsÄker 1674-75

Syftet med uppsatsen Àr att synliggöra de karakteristiska drag som trolldomsprocesserna utvisar och jÀmföra och diskutera dessa mot en jungiansk teoribildning. Uppsatsen frilÀgger de orsaker forskningen givit för trolldomsprocesserna och lÀgger till en djuppsykologisk orsak med hjÀlp av den jungianska arketypteorin om det kollektivt omedvetna och arketypen Skuggan.Dessa hÀndelser spred sig lÄngsamt i en svÄrtydd bana frÄn renÀssansens Italien, upp genom Europa för att smÄningom nÄ periferin Sverige och dÀrmed TorsÄker, dÀr det enskilt största antalet dödsdömda avrÀttades i Sverige, 1675. Dess förlopp kan liknas vid en andlig farsot eller vid den jungianska termen Skuggan. En analys av anklagelsemyten visar att den bestÄr av bÄde kristen och norrön symbolik med ett starkt inflöde av arketypiskt material frÄn det kollektivt omedvetna, ett fenomen som ofta leder till masshysteri. De första tecknen pÄ denna skuggrörelse Àr knappt synliga, eftersom de upplevs ligga lÄngt borta i tid och rum.

LÀroböckers förmedling av politiskt deltagande : En kvalitativ textanalys om förmedlingen av politiskt deltagande i fyra lÀroböcker för samhÀllskunskap 1a1 och 1b i den svenska gymnasieskolan

Den hÀr uppsatsen studerar lÀroböcker anpassade för gymnasieskolans grundkurser i samhÀllskunskap för att undersöka lÀroböckernas beskrivning av politiskt deltagande. Syftet Àr att undersöka om lÀroböckerna uppmuntrar till politiskt deltagande. Ytterligare syften Àr att undersöka om lÀroböckerna fokuserar pÄ nÄgon form av det politiska deltagandet samt om det finns nÄgon skillnad mellan lÀroböckerna för de praktiska- respektive de teoretiska programmen. UtifrÄn tidigare forskning och teori skapades ett analysschema. Analysschemat innehÄller fyra fÀlt: parlamentariskt kollektivt politiskt deltagande, parlamentariskt individuellt politiskt deltagande, utomparlamentariskt kollektivt politiskt deltagande samt individuellt utomparlamentariskt deltagande.

Individuellt belöningssystem kontra kollektivt
vinstdelningssystem: en kvalitativ studie av anstÀlldas
motivation

Företag vill genom belöningar skapa motivation hos anstÀllda sÄ att de utför sina arbetsuppgifter bÀttre. Den hÀr uppsatsen behandlar tvÄ belöningssystem som inte belönar pÄ likartade sÀtt. Avsikten med detta har varit att jÀmföra dessa belöningssystem och försöka förklara vad som skiljer dem Ät nÀr det gÀller att motivera de anstÀllda. De undersökningsobjekt som valts Àr Handelsbankens vinstandelsstiftelse Oktogonen, som Àr ett kollektivt vinstdelningssystem dÀr alla anstÀllda fÄr en lika stor del av vinsten, samt Telia kundtjÀnsts individuella prestationsbaserade belöningssystem. Intervjuer skedde med en person i ledningen och med en anstÀlld pÄ vardera företag.

1 NĂ€sta sida ->